V snahe poznať mentalitu dnešných mladých veriacich ľudí sa občas zúčastňujem na rôznych diskusných kluboch.

„Odpovedz bláznovi podľa jeho bláznovstva, aby sa nezdal múdrym sebe samému.“
Prís 26, 5

Natrafil som aj na klub Veriaci vs. neveriaci, ktorý vedie istá Lucia. Keď som po určitej dobe aktívnej diskusie zistil, že nič nové sa už nedozviem, klub som opustil. Nedávno som sa tam však zo sentimentality vrátil a zo svojho príspevku o logike som citoval aj odstavec stručne popisujúci jeden z dávnejších dialógov s Luciou:

Iná účastníčka diskusie skončila svoj príhovor plamenným vyznaním, že vieru v Krista musí človek prijať celou svojou bytosťou. Na otázku jedného diskutujúceho, či nevieru tiež možno prijať celou bytosťou odpovedala: „Neviera je absencia viery. A absenciu niečoho nemožno prijať.“ Neviem, čo esenciálne neprijateľné je v absencii, preto by som preformuloval jej vyznanie pomocou konštatovania, že aj viera je absencia neviery takto: „Absenciu neviery v Krista musí človek prijať celou svojou bytosťou“ a namietal by som, že absenciu nemožno prijať! Tento príklad je ukážkou hry so slovami, ktorú veriaci bežne predvádzajú, podľa môjho názoru preto, lebo ich takej „argumentácii“ naučili a logickej úvahy nie sú schopní. To nie je ani len chyba myslenia, to je neznalosť reči.

Ako som očakával, odpoveď Lucie sa dostavila okamžite:

Milý môj, toľko hovoríš o logike a potom napíšeš takýto nezmysel? Viera nemôže byť absenciou neviery. Viera má pozitívnu existenciu, neviera negatívnu. Neprítomnosť či absencia predsa nie je pozitívnou existenciou niečoho iného. Je to len neprítomnosť niečoho, čo existuje. Na
to prišli už v starom Grécku…

Neprítomnosť niečoho nemôžeš prijať. Prijať môžeš iba to, čo pozitívne existuje, nie neprítomnosť tej veci. Neprítomnosť neprítomnosti niečoho však znamená jeho prítomnosť, teda pozitívnu existenciu, ktorá sa dá prijať. Rovnako, ako keď kladné číslo vynásobíš -1, stane sa záporným, keď ho však znova vynásobíš -1, bude opäť kladným. Tak existuje číslo 3 a -3, neexistuje však -(-3), pretože -(-3) = 3.

Existuje prítomnosť a neprítomnosť. Neexistuje neprítomnosť neprítomnosti, pretože by sa to rovnalo prítomnosti. Teda ak je viera neprítomnosť neviery a neviera je neprítomnosť viery, potom neprítomnosť neprítomnosti viery znamená prítomnosť viery, ktorá sa teda prijať dá…

Tak neviem, kto sa hrá so slovíčkami, keď mu dochádzajú argumenty…

Chúďa Lucia sa rozplamenila až tak, že nezbadala, že v aritmetike objavila „nejestvujúce“ číslo -(-3) a splodila aj dve tvrdenia, ktoré si protirečia (označené tučným písmom). Na takýto útok som pochopiteľne musel reagovať, a keďže ma Lucia oslovila tak pekne familiárne, odpovedal som i ja vo familiárnom tóne:

Milá moja,

si si taká istá svojou logikou, že moje úsudky označuješ hneď v prvej vete odpovede za nezmysel. Ja až taký namyslený nie som. Ponúkam Ti preto túto úvahu.

XY tvrdí, že verí v morské panny a že túto vieru prijíma celou svojou bytosťou. Ja ako skeptik sa ho pýtam, či aj nevieru v morské panny možno prijať celou bytosťou. A on mi podľa Tvojho vzoru odpovie: „Neviera je absencia viery. A absenciu niečoho nemožno prijať.“

Páči sa Ti táto odpoveď? Je doslova Tvoja, takže by sa Ti páčiť mala! Pre istotu Ti ju preložím: „Neviera v morské panny je absencia viery. A absenciu nemožno prijať. Teda nevieru v morské panny nemožno prijať! V morské panny preto treba veriť.“ Prekrásne tvrdenie, len čo je pravda. Dúfam, že si za ním budeš stáť a k svojej novozískanej viere v morské panny sa budeš odo dneška hrdo hlásiť! Už tomu rozumieš, chrobáčik? Ak nie, dávam aj súkromné doučovacie hodiny.

Ekvilibristika, ktorá nasleduje, je už naozaj len na smiech. Do plaču je však to, že to myslíš smrteľne vážne…

Kombináciou Luciiných tvrdení a mojich replík potom vznikol taký pôvabný plod, ktorý tu prepisujem celý tak, ako svietil na monitore (Luciine výroky označujem kurzívou) a ospravedlňujem sa za opakovanie, bez ktorého by sa stratil špecifický kolorit tejto medziľudskej komunikácie:

Milý môj, toľko hovoríš o logike a potom napíšeš takýto nezmysel? Viera nemôže byť absenciou neviery. Viera má pozitívnu existenciu, neviera negatívnu.

Čo pre Boha živého a Krista ukrižovaného, znamená negatívna existencia? To budem po smrti negatívne jestvovať, či pozitívne nejestvovať? A v akom zmysle POZITÍVNE JESTVUJE viera a NEGATÍVNE JESTVUJE neviera ??

Neprítomnosť či absencia predsa nie je pozitívnou existenciou niečoho iného. Je to len neprítomnosť niečoho, čo existuje. Na to prišli už v starom Grécku…

Ja viem, zlatko. Starý Grék Aristoteles si myslel, že ľudia myslia bruchom a mozog majú na ochladzovanie krvi. A iste vieš, že to nebol len tak hocikto. Považuješ jeho názory za správne len preto, lebo sú staré? Einsteinove názory sú podstatne mladšie – asi budú podľa Teba nesprávne.

Neprítomnosť niečoho nemôžeš prijať. Prijať môžeš iba to, čo pozitívne existuje, nie neprítomnosť tej veci.

Ja by som veľmi ochotne prijal neprítomnosť akejkoľvek choroby, bolesti, biedy! Ty nie? Zdalo sa mi, že hlavným motívom Tvojej viery je nádej na neprítomnosť smrti, ktorá – teraz už neviem, celkom si ma poplietla – pozitívne nejestvuje, alebo negatívne jestvuje?

Neprítomnosť neprítomnosti niečoho však znamená jeho prítomnosť, teda pozitívnu existenciu, ktorá sa dá prijať. Rovnako, ako keď kladné číslo vynásobíš -1, stane sa záporným, keď ho však znova vynásobíš -1, bude opäť kladným.

Marxisti tomu hovorili zákon negácie negácie. Nečítala si náhodou nedávno čosi o tom na „istej“ stránke? Spomínal sa tam akýsi súdruh Béďa Engels.

Tak existuje číslo 3 a -3, neexistuje však -(-3), pretože -(-3) = 3.

Aha, -(-3) nejestvuje, pretože sa presne rovná číslu 3, ktoré však napodiv jestvuje, potvora! Tu máme príklad existencie neexistujúceho, či neexistencie jestvujúceho. No, čo sa človek od Lucie nedozvie!? A ešte úplne zadarmo! Pre tých, ktorí Luciu nepochopili, pripájam vysvetlenie: Lucia sa dopustila protirečenia, akého naozaj nie je schopný len tak bársaký človek. Ja by som si toto nevymyslel ani keby som si vybral mesiac tvorivej dovolenky na vymyslenie nezmyslu. Ďakujem Lucka, z úprimného srdca! Keď si človek nevie rady, načim sa mu obrátiť na odborníka, hovorievala moja babka – daj jej boh večnú slávu.

Existuje prítomnosť a neprítomnosť. Neexistuje neprítomnosť neprítomnosti, pretože by sa to rovnalo prítomnosti. Teda ak je viera neprítomnosť neviery a neviera je neprítomnosť viery, potom neprítomnosť neprítomnosti viery znamená prítomnosť viery, ktorá sa teda prijať dá

Tak neviem, kto sa hrá so slovíčkami, keď mu dochádzajú argumenty…

Skutočne ani ja to neviem! Ale ako slušný teoretický fyzik týmto pokorne ďakujem za hlboké poučenie, ktoré mi láskavo a nezištne poskytla Lucia, talent neznámej profesie.

Tým to, samozrejme, neskončilo. Lucia mi ešte pripomenula množstvo hlbokých právd, napríklad, že „Bieda je neprítomnosť dostatku“, na čo som ani nemohol odpovedať ináč než replikou „Aha, ale dostatok už nie je neprítomnosťou biedy; Lucia tak rozhodla.“ Skončila, až keď som na jej poučenie „Choroba a bolesť je neprítomnosť zdravia“ odpovedal: „Napríklad mor je PRÍTOMNOSŤ baktérií Yersinia pestis v ľudskom tele.“ Neviem, či sa vyčerpala, alebo nebodaj pochopila (??).

Bože, bože! Ešte aj taký mozog sa cíti byť oprávnený poučovať o hlbokých otázkach vedy a viery profesionálneho vedca! Nezaškodilo by veru trocha kresťanskej pokory ani veľmi zapáleným veriacim.

Keby to všetko nebolo do popuku, muselo by to byť do plaču. Prečo sa, preboha, deti v škole učia také nepodstatné veci, ako slovenskú literatúru, dejepis, zemepis, náboženstvo, etickú výchovu – len logiku nie? Kto rozhodol o tom, že ľudia pre život logiku nepotrebujú? Jeden z takých mozgov?

Kľúčové slová: logika, internet, nabozenstvo, viera, protirecenie, existencia, neexistencia, cislo, cisla, nejestvujuce cislo, negacia negacie